Skocz do treści

Handel w internecie – Trendy e commerce w najbliższych latach

handel w internecie, jaki sklep internetowy, trendy e commerce 2020, trendy sprzedażowe 2020, trendy w sprzedaży, nowości w sprzedaży

Handel w internecie zmienia się każdego roku. Wraz z pojawianiem się nowych kanałów dotarcia i preferencji konsumentów, ewoluują również trendy. Te natomiast szczególnie powinni obserwować sprzedawcy internetowy, którzy chcą osiągnąć długoterminowy sukces w ecommerce. Trendy w sprzedaży w 2020 dają szansę nawet nowym, świeżo powstałym sklepom zaistnieć. Jakich nowości możemy spodziewać się w najbliższym czasie? 

Handel w internecie – Dlaczego obserwowanie nowości w sprzedaży jest ważne?

Czy myślałeś kiedykolwiek o sytuacji, w której poświęcasz się działaniom na rzecz jednego kanału, a po pół roku lub roku okazuje się, że nikt już z niego nie korzysta tak jak myślałeś? Czy brałeś pod uwagę, że publikując treści w jednym kanale może okazać się, że tam wcale nie ma Twoich klientów? Handel w internecie, chcąc nie chcąc, charakteryzuje się bardzo dużą zmiennością. Pojawiają się w nowości w sprzedaży (w 2020 też wyłania się ich sporo), nowe kanały do komunikacji, a firmy muszą się do nich dostosować. Tylko pojawiając się tam, gdzie jest klient rzeczywiście się znajduje, mamy szansę na sukces. 

  • Pozwala zaobserwować zmiany (np. spadek popularności jednego z kanałów wśród grupy docelowej)
  • Wczesna reakcja na zmianę lub szansę może spowodować największą ilość korzyści biznesowe 
  • Umożliwia uniknięcie sytuacji, w której wyprzedzi nas firma, która szybciej zareagowała na daną zmianę 

Handel w internecie – Trendy ecommerce 2020 

Trendy ecommerce 2020 zostały zbadane między innymi przez Divante, która opisała 12 głównych trendów. Mają one odegrać znaczącą rolę w najbliższym czasie i zdecydowanie nie warto ich ignorować. Nawet sama obserwacja może z czasem skutkować nowymi pomysłami, które zwiększą sprzedaż firmy w dłuższej perspektywie. 

Raport Divante 2020 został sporządzony na podstawie badania z uczestnictwem ponad 250 uczestników (CEO, CTO, specjaliści ecommerce). Zadbano o to, by badani reprezentowali różne branże (FMCG, rynek usługowy, media i inne). Odpowiedzi udzielane były drogą internetową, a badani pochodzili z różnych krajów na świecie (były to osoby z różnych kontynentów). Dzięki temu można było uzyskać miarodajne wyniki. Firmy, które uczestniczyły w badaniu to w 55% organizacje będące na rynku dłużej niż 5 lat. 30% nich to korporacje, które zatrudniają ponad 250 osób. 

Badanie jest o tyle ciekawe, że pozwala dostrzec trendy na skalę światową. Dzięki temu poszczególne firmy, obserwując tendencje w bardziej rozwiniętych krajach, mogą przygotowywać się na nadejście trendu u siebie. Trendy bowiem pojawiają się na całym świecie stopniowo. Należy tutaj wspomnieć też, że te obecne na jednym kontynencie, mogą zupełnie się nie przyjąć na innym, gdzie panują zupełnie inne nawyki konsumentów. 

Trendy sprzedażowe w ecommerce w 2020 roku – Najważniejsze zauważone w badaniu 

Można wyróżnić co najmniej kilka trendów sprzedażowych w ecommerce w 2020 roku, które mogą okazać się najbardziej widoczne w najbliższym czasie. Należą do nich między innymi: 

  • Zwracanie uwagi przez użytkowników szczególnie na sklepu internetowe dopasowane do urządzeń mobilnych 
  • Wymiana bezpieczeństwa jako jednego z ważniejszych czynników decydujących o zakupie przez potencjalnego klienta 
  • Coraz większa rola nowoczesnych technologii np. blockchain, kryptowaluty 
  • Wybór przez konsumentów sklepów i firm, które w sposób sukcesywny wdrażają coraz bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne do swojej działalności. 

Powszechnie uważa się, że rośnie również tendencja do dokonywania zakupów bezpośrednio w mediach społecznościowych (w krajach, gdzie jest to możliwe) i sprzedaż za pomocą marketplace’ów. Sprzedawcy częściej mogą zdecydować się w przyszłości na gotowe sklepy internetowe. Dzieje się tak między innymi ze względu na łatwy proces założenia takiej witryny i jej rozwoju w przyszłości. 

Skoncentrowanie na użytkownikach – Przyjmuje się też, że coraz większą rolę ma nie tyle sama niezawodność sklepu internetowego i jego działanie, a dopasowanie do użytkownika. To kolejny poziom, spowodowany między innymi rosnącymi wymaganiami w stosunku do przedsiębiorców. Gdy na rynku ecommece widoczna jest coraz większa liczba sklepów, a konkurencja robi się coraz bardziej zacięta, czas na wdrażanie nowych rozwiązań. Sposobem na to są nowoczesne technologie i staranne projektowanie sklepu internetowego pod względem UX (User Experience). 

W co inwestują sprzedawcy internetowi na całym świecie najchętniej? 

Jakie inwestycje w sprzedaży internetowej były najbardziej popularne w ostatnim czasie? Co przekonało przedsiębiorców ze względu na skuteczność? Okazuje się, że z raportu wynika, że budżet był przeznaczony w szczególności na kilka rodzajów inwestycji: 

  • Elementy Social Commerce 
  • Rozszerzanie sprzedaży na różnego rodzaju marketplace’y 
  • Wprowadzenie możliwości zamówienia towaru z darmową dostawą i zwrotów (np. od konkretnej kwoty)
  • Działania marketingowe (w szczególności content marketingowe) 
  • Wdrażanie rozwiązań pozwalających na dostawę produktów ze sklepu internetowego tego samego dnia do klienta 

Zwraca się również uwagę między innymi na inwestycje w internet rzeczy, rozwiązania chmurowe.

Trendy ecommerce 2020 według nas – Jak zmieni się handel internetowy na przestrzeni lat? 

Zmiany handlu internetowego na przestrzeni kolejnych lat są nieuniknione. Szczególnie widoczne według nas mają szansę być poniższe trendy ecommerce. Przeczytaj punkty kolejno, zwróć uwagę na poziom inwestycji ponoszonych obecnie przez firmę w tym zakresie i przemyśl jak dogonić konkurencję w tym roku lub za kilka lat. 

Sztuczna inteligencja (AI) – Rozwiązanie oparte o sztuczną inteligencję mogą przewidywać zachowania danego użytkownika na podstawie jego wcześniejszych zachowań. Dzięki temu platforma ecommerce lub Twój sklep internetowy podpowie potencjalnym klientom dokładnie takie produkty, na które mogą się zdecydować. Obecnie obecność sztucznej inteligencji (AI) nie jest jeszcze widoczna w Polsce, jednak wszystko wskazuje na to, że z biegiem czasu będzie to się zmienia. Oczywiście ze względu na konsumentów, którzy wbrew pozorom kupują chętniej, gdy oferta jest dopasowana ściśle do nich.

Bezpieczeństwo jako obowiązek – Jeżeli użytkownik choćby na chwile straci zaufanie do Twogo sklepu i jego bezpieczeństwa, szybko z niego wyjdzie. Certyfikat SSL to słowo znane chyba każdemu, a jego wdrożenie na stronie internetowej lub w sklepie, jest obowiązkiem. Szczególnie w ecommerce, gdzie sprzedaż nie odbędzie się najczęściej bez podania przez klienta danych, adresu lub karty kredytowej. Należy zadbać więc, aby sklep internetowy i dokonywanie zakupu w nim było tak bezpieczne jak tylko się da. 

Social Commerce – Trendy w sprzedaży – Wchodzimy częściej przez media społecznościowe 

W Polsce nadal najpopularniejszym kanałem do wyszukiwania produktów lub usług jest Google. Istnieje jednak duże prawdopodobieństwo, że z biegiem czasu zmieni się to, a w jego miejsce wstąpią media społecznościowe. Dzieje się tak dlatego, że bardzo dokładne reklamy często proponują użytkownikom dokładnie to, o czym ledwo zdążyli pomyśleć na podstawie ich aktywności. To właśnie w mediach społecznościowych coraz częściej szukają oni inspiracji. 

Facebook – W Polsce to najpopularniejsze medium społecznościowe i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał się zmienić na przestrzeni czasu. Przeciwnie, użytkowników jest coraz więcej i konsumują oni treści na nim bardzo chętnie. Warto wspomnieć też, że medium to stawia na budowanie wartościowych relacji i wymianę doświadczeń odnośnie produktów i usług. Użytkownicy szukają w nim społeczności i budowania relacji, a dopiero potem dokonują zakupu. Sklepy internetowe z pewnością mogą wykorzystać na nim tworzenie sklepu na Fanpage, integracje z witryną i tworzenie kampanii Ads z katalogu produktów opartych o remarketing. 

Instagram – Coraz bardziej rozbudowane możliwości dla sklepów internetowych, a w Stanach Zjednoczonych nawet możliwość dokonania zakupu bezpośrednio z aplikacji sprawiają, że użytkownicy używają go już nie tylko do inspiracji. Szukają tam konkretnych produktów, są ciekawi, co ich idole i znajomi mają na sobie, a także chętnie oglądają relacje z poradami na temat kosmetyków i innych produktów. Okazuje się, że istnieją, nawet w Polsce, sklepy, które tylko przy użyciu samego Instagrama budują całą swoją sprzedaż. 

Obecnie widać, że praktycznie każde medium społecznościowe próbuje dobudować do swojej struktury swój marketplace. Dzieje się tak dlatego, że w przypadku powodzenia takiego przedsięwzięcia, zyski mogą być ogromne. Największymi graczami na tym rynku są Amazon, Ebay i AliExpress. 

Mobilne płatności i kryptowaluty – Nie ulega wątpliwości fakt, że klienci lubią płacić szybko i wygodnie. Sklepy prześcigają się wzajemnie w znajdowaniu coraz to nowych sposobów, aby im to umożliwić. Mobilne płatności i kryptowaluty to jeden ze sposobów, a ich popularność w sklepach internetowych w najbliższych latach będzie stale się zwiększać. 

Podsumowanie – Jak podejść do trendów w ecommerce w 2020 roku? 

Śledząc trendy ecommerce w 2020 roku najlepiej będzie testować wybrane z nich. Oczywiście wiąże się to z ryzykiem, że niektóre z inwestycji będą mniej opłacalne, a inne bardziej, lecz stawka również jest bardzo duża. Handel internetowy bowiem cechuje się tym, że gdy już ktoś zostaje liderem w danej branży, a później na bieżąco ulepsza swój sklep, ma szansę pozostać nim na bardzo długo. Najczęściej tak długo, jak inna firma nie wykaże się znacznie większą innowacyjnością i co ważne, znajomością trendów, a dokładniej dopasowaniem się do nich. 

Jeżeli planujesz dopiero sprzedaż internetową, zbudowanie własnego sklepu internetowego nie musi być trudne. Skorzystaj z możliwości gotowego oprogramowania w abonamencie i polegaj na dostawcy mając pewność, że każda pożądana przez Ciebie funkcjonalność zostanie wprowadzona indywidualnie w przypadku potrzeby. Wiodącą pod względem dopasowania funkcjonalności do klienta platformą w Polsce SaaS jest selly, gdzie dostawcy oprogramowania dbają o każdy aspekt bezpieczeństwa i dopasowywania sklepów do wiodących trendów.