E-Commerce – Co to jest? – Znaczenie

ecommerce co to, ecommerce co to jest, ecommerce znaczenie, branża ecommerce co to jest, ecommerce jak zacząć

E-Commerce stało się ogromną gałęzią handlu, co sprawia, że na ten moment nikt nie jest w stanie przejść obok tego hasła obojętnie. Według wolnego tłumaczenia handel internetowy to zarówno sklepy internetowe, sprzedaż na Facebooku, portale aukcyjne i inne, czyli wszystko, co związane ze sprzedażą i ma miejsce w sieci. 

E-Commerce – Czym jest handel internetowy? – Znaczenie 

Jeżeli przeglądając internet przyszło Ci trafić na takie hasło jak ecommerce, specjalista do spraw sprzedaży internetowej lub podobne i zrozumienie tego było dla Ciebie niemożliwe, śpieszymy z pomocą! 

Według Wikipedii ecommerce, czyli inaczej e-handel to “rodzaj handlu, prowadzony w internecie. To proces zawierania transakcji handlowych za pomocą internetu (lub innych sieci komputerowych) niezależnie od wykorzystywanych narzędzi czy środków[1]. Towary i usługi są zamawiane przez te sieci, ale płatność i ostateczna dostawa zamówionego towaru lub usługi może być dokonana w sieci lub poza siecią.” Czy teraz pojęcie jest dla Ciebie bardziej zrozumiałe? Mamy nadzieję, że tak! 

Rola sprzedaży przez internet rośnie rok do roku, o czym dowiadujemy się z raportem. Platforma sprzedaży internetowej selly opublikowała artykuł, w którym pisze, że Polska pod względem rozwoju tej branży jest jednym z dominujących krajów w europie i nic nie wskazuje na to, aby tempo miało się zmniejszyć. 

Branża ecommerce i sprzedaż internetowa ma swoje, różne typy. Sytuacja wygląda tutaj podobnie jak w przypadku bezpośredniej dystrybucji produktów lub usług. 

B2B (business to business) – Rodzaj handlu, w którym wymiana towarów lub usług odbywa się pomiędzy dwoma firmami. Przykładem są firmy produkcyjne, które oferują dobra komplementarne jedynie dla innych firm przy zamówieniach hurtowych. 

B2C (business to consumer) – Handel pomiędzy firmą, a konsumentem. To obecnie najczęściej rozpoznawany i spotykany rodzaj sprzedaży. Przykładem może być tradycyjny sklep internetowy, np. z odzieżą. 

C2C (consumer to consumer) – Dokonywanie transakcji w sieci pomiędzy konsumentem, a innym konsumentem. Przykładem jest w tym wypadku chociażby portal do sprzedaży niepotrzebnych już produktów lokalnie wśród lokalnej społeczności. 

C2B (consumer to business) – Najrzadziej występujący rodzaj sprzedaży internetowej, w której to konsument oferuje swoje usługi lub produkt firmie. 

Kim jest specjalista do spraw ecommerce? 

Razem z zapoczątkowaniem i wzrostem roli ecommerce w codziennym życiu konsumentów, powstało także wiele nowych zawodów powiązanych z tą branżą. Należą do nich role związane z obsługą sklepu internetowego, marketingiem w internecie i bezpośrednią dystrybucją. Specjalista do spraw ecommerce zajmuje się więc, zależnie od firmy, w której pracuje i jej struktur, obsługą sprzedaży internetowej. Często przyjmuje on rolę, która ma za zadanie zwiększenie sprzedaży w danym sklepie internetowym poprzez konkretną gałąź marketingu internetowego. Szuka nowych kanałów sprzedaży dla firmy, tworzy sieci partnerskie i planuje kampanie marketingu internetowego. 

Taką osobę uważa się najczęściej jednak za odpowiedzialną pilnowania i zarządzania procesami związanymi z handlem produktami i usługami w internecie. Może też prowadzić szkolenia z tego zakresu skutecznie ucząc osoby niedoświadczone wykonywania swoich codziennych obowiązków. Jeżeli myślisz o wykonywaniu tego zawodu, oto kilka umiejętności, których wymagają pracodawcy poszukujący osób na stanowisko specjalisty ds. ecommerce: 

  • Umiejętności rozwiązywania problemów 
  • Mocna koncentracja na wynikach 
  • Posiadanie zdolności analitycznych 
  • Umiejętność sprawnego zarządzania i edycji treści w sklepie internetowym przy wykorzystaniu konkretnej platformy 
  • Znajomość narzędzi marketingowych 
  • Znajomość i umiejętność wykorzystania podstaw HTML i CSS 

Najlepiej będzie, gdy jako kandydat sprawdzisz ogłoszenia na interesujące Cię stanowisko, a następnie będziesz stopniowo zdobywał pożądane umiejętności. 

Branża ecommerce – Jak zacząć? 

A co w sytuacji, gdy branża ecommerce zainteresowała Cię w kontekście rozpoczęcia sprzedaży? Jak zacząć dystrybucję swoich produktów i generowanie zysku za ich pomocą? Zacznij od znalezienia platformy sprzedaży i produktów, które będą najbardziej Ci odpowiadały zarówno pod względem operacyjnym jak finansowym. Przedstawiliśmy kilka możliwości i cały proces zarówno w innych naszych artykułach na blogu jak poniżej. Wzięliśmy przy tym pod uwagę, że już posiadasz swoje produkty lub usługi, które chcesz dystrybuować. 

Platforma sklepów internetowych SaaS lub inne rozwiązanie umożliwiające sprzedaż – Platforma SaaS do tworzenia sklepów internetowych to doskonała odpowiedź na pytanie o to jak zacząć w branży ecommerce szybko. Szczególnie, jeżeli już masz za sobą decyzję o tym, co będziesz sprzedawać, z jakiej hurtowni brać towar i w jaki sposób chcesz rozwijać zakres swojego asortymentu. Pomoże Ci to zdecydować i upewnić się w zakresie tego rozwiązania. Przykładem takiej opcji jest platforma sklepów internetowych umożliwiająca indywidualny rozwój selly. Dzięki niej każdy jest w stanie stworzyć sklep i zacząć sprzedawać już po podstawowej konfiguracji funkcjonalności. Wszystko w ramach miesięcznego abonamentu, a co najważniejsze, bez konieczności posiadania wiedzy programistycznej. Dostawca usługi dba o bezpieczeństwo, stabilność i niezawodność systemu, dzięki czemu sprzedawca może być spokojny o swój biznes. 

Jeżeli natomiast masz większy budżet, możesz pokusić się o stworzenie własnego, dedykowanego sklepu internetowego. Pamiętaj jednak, że tego rodzaju działanie wiąże się z wzięciem odpowiedzialności za zatrudnienie programisty lub software house’u, a w dodatku sprawdzaniem ich pracy. Jeżeli posiadasz tego rodzaju budżet, kompetencje i marzy Ci się własne oprogramowanie, możesz rozważyć tego typu opcję. 

Media społecznościowe – Niektórzy nie chcą sprzedawać za pomocą własnego sklepu i decydują się na kanał, którym są media społecznościowe. Dzieje się tak szczególnie w przypadku produktów, które są personalizowane. To również jeden ze sposobów na przetestowanie swojego pomysłu na start w branży ecommerce. Zależnie od naszej grupy docelowej możemy wybrać sklep na Facebooku, prowadzenie sprzedaży poprzez Instagram lub z pomocą LinkedIn. Stopniowo swoją popularność zdobywa też TikTok. Pamiętajmy jednak, że przy dystrybucji poprzez media społecznościowe powinniśmy zadbać o odpowiednio skonstruowany lejek sprzedażowy i działania marketingowe. Wszystko po to, aby konsumenci wiedzieli jak zamówić towar i co mamy dokładnie w ofercie. 

Allegro i inne portale – Niektórzy jednak nie szukają długo, gdyż ich uwagę przyciągną portale aukcyjne, na których wystarczy maksymalnie kilka dni na potwierdzenie konta i można zacząć dystrybuować produkty. Ich obsługa jest prosta, a portale pobiorą od Ciebie prowizję od sprzedaży lub wystawienia danego przedmiotu. Nic dziwnego, gdyż klienci przychodzący do Ciebie i kupujący Twoje produkty w gruncie rzeczy nie będą Twoimi klientami, lecz właśnie portalu, z którego korzystasz. Niemniej jednak wielu przedsiębiorców zbudowało swój biznes i ogromną sprzedaż właśnie w tym kanale. Jeżeli tylko posiadasz atrakcyjną marżę i jesteś pewny, że odnajdziesz się na takim portalu jak Allegro, warto spróbować swoich sił już na początku. Warto wspomnieć tutaj także o opcji, które oferują platformy sklepowe SaaS (modelu abonamentowym). Polega ona na tym, że nie musisz nawet wchodzić na Allegro, aby wystawiać tam produkty i mieć wgląd do swoich wyników sprzedażowych. Wszystko zobaczysz i zrobisz stosunkowo prosto z pozycji panelu zarządzania sklepem. 

Początek w branży ecommerce – Teraz wszystko jasne! 

Jeżeli nie wiedziałeś jak zacząć w branży ecommerce, teraz wiesz już w którą stronę iść. Powyższa wiedza pomoże Ci w dalszych poszukiwaniach i weryfikacji sposobów prowadzenia efektywnej sprzedaży w sieci. Trzymamy kciuki za wyniki w przyszłości!