Skocz do treści

Jak powinien wyglądać sklep internetowy? – Struktura menu

jak powinien wyglądać sklep internetowy, wygląd sklepu internetowego, struktura sklepu internetowego

Jeżeli zadajesz sobie pytanie o to, jak powinien wyglądać sklep internetowy lub co powinien zawierać w menu, aby użytkownicy chętniej dokonywali w nim zakupu, jesteś w dobrym miejscu. Budowa sklepu internetowego wymaga zadbania o każdy z aspektów zaczynając od odpowiednich podstron, danych kontaktowych i polityki prywatności, przez historię i informacje o firmie, aż po określenie kategorii i podkategorii. Jak zrobić to właściwie? 

Jak powinien wyglądać sklep internetowy? – Struktura sklepu internetowego 

To jak powinien wyglądać sklep internetowy zobaczyć można u największych graczy w ecommerce. Oni doskonale zadbali o to, by klient czuł się na ich witrynie jak ryba w wodzie i mógł łatwo dokonać zakupu. Jak to zrobili? Stosując się do kilku prostych zasad. Zacznijmy od zaplanowania odpowiednich podstron. 

Podstrona o firmie – Wygląd sklepu internetowego ma wzbudzać zaufanie. Jak je wzbudzić, jeżeli nie opowiadając o swojej firmie i jej historii? Zadbaj o odpowiednie przedstawienie swojego sklepu i marek w nim dostępnych. Jak powstała firma? Kto ją powołał? Czy ma zespół, którym może się pochwalić? Skąd sprowadza lub gdzie tworzy swoje produkty? Zawarcie wszystkich tych informacji pozwala uwiarygodnić markę w oczach odbiorców i zwiększyć szanse na dokonanie przez nich zakupu. Dobrą strategią będzie zastosowanie tutaj Storytellingu (sztuki opowiadania historii), a dokładniej opowieści, która zawiera pomysł na firmę, przeszkody, które stanęły na drodze ku jej rozwinięciu i sposób osiągnięcia celu. Konsumenci coraz częściej kupują historię, a dbając o jej odpowiednią strukturę dasz im dużo pozytywnych emocji. Wszystko po to, by przypisali je marce. Pamiętaj jednak, aby wykorzystywać prawdziwe fakty i być szczerym w stosunku do potencjalnych klientów.

Podstrona z informacjami do przelewu i kontaktu – Nasz potencjalny klient może potrzebować informacji o produkcie, chcieć sprawdzić jakość naszej obsługi lub wykonać przelew. Wygląd sklepu internetowego i struktura powinna mu to umożliwić w prosty sposób. Najlepszym rozwiązaniem jest zamieszczenie podstrony z danymi tego rodzaju w widocznym miejscu menu. Jednym z trendów, które w ecommerce nasilają się z biegiem czasu jest brak cierpliwości użytkowników. Powinniśmy skupić się na skracaniu ich drogi do pożądanych informacji. 

Struktura sklepu internetowego – Zadbaj o podstrony z odpowiednimi informacjami 

Podstrony, które zdecydowanie powinny zostać uwzględnione w strukturze sklepu internetowego to polityka prywatności, zwroty i reklamacje. Bezpieczeństwo, pewność szybkiej wysyłki i dbałość o przetwarzanie danych już dawno przestały być wyświechtanymi frazesami. Teraz to czynniki, które nie tylko wpływają dodatkowo na wiarygodność, lecz stały się obowiązującym standardem. Walka o klienta wymaga dbałości o szczegóły, a ten może okazać się dla niego decyzyjny po trafieniu do sklepu. 

FAQ – Możliwe, że trafiłeś tu zadając pytanie o to, jak wygląda sklep internetowy? A co w sytuacji, gdybyś odkrył, że pytania użytkowników na Twojej witrynie też mogą pomóc mu trafić w odpowiednie miejsce? Wyszukaj pytania ze słowami kluczowymi, których używają wpisując je w wyszukiwarkę, a następnie odpowiedz na przeznaczonej ku temu podstronie. Wtedy istnieje większa szansa, że pytając o produkty trafią do Ciebie i przy okazji będą mogli je kupić. 

Innym argumentem przemawiającym za umieszczeniem FAQ w strukturze sklepu jest oszczędzenie czasu przeznaczonego na obsługę. Przecież klienci, którzy w innym przypadku wykonywaliby setki połączeń z pytaniami, mogą przeczytać odpowiedź na pytanie właśnie w takim miejscu! Najczęściej zadawane pytania znajdą się w każdej branży i sprzedaży każdego rodzaju produktów. Zbierając je w jednym miejscu oszczędzasz zasoby, czas i pieniądze, które w innym przypadku musiałyby zostać przeznaczone na osobową obsługę każdego z użytkowników. Tak mała rzecz, a pozwala tak wiele zyskać. 

Zamieszczanie opinii użytkowników o sklepie 

Opinie wbrew pozorom nie powinny znajdować się tylko na stronie głównej sklepu w jej dolnej części. Dlaczego warto zaplanować także podstronę z nimi? Wszystko po to, by użytkownik nawet bez przemieszczania się po witrynie wiedział, że je mamy! Inaczej tylko część z osób, które trafią do nas, będzie uświadomiona o ich istnieniu. Społeczny dowód słuszności to od wieków czynnik, który wpływa w ogromnym stopniu na decyzję konsumentów. Rozważmy więc zamieszczenie prawdziwych opinii dotychczasowych klientów po ich zgodzie i cieszmy się korzyściami, jakie osiągniemy z tego tytułu. 

Jak powinno wyglądać drzewko kategorii w sklepie internetowym? 

Nawet, jeżeli zadbasz o obecność odpowiednich podstron w sklepie internetowym, pozostaje nam drzewko kategorii. Jak powinno wyglądać? Jak zaplanować jego strukturę w sklepie internetowym, aby ułatwiało poruszanie się użytkownikom? Czy odpowiednio wykonane kategorie sklepu mogą generować ruch z wyszukiwarki? 

Okazuje się, że tak! Wystarczy przestrzegać zasad, które pomogą nam wypozycjonować nasze produkty w wyszukiwarce. To przydatne rady przy sprzedaży każdego rodzaju produktów i sprzedawców, którzy zastanawiają się, jak powinien wyglądać sklep internetowy. 

Zacznijmy od kategorii głównej, w której mamy zakomunikować jakie produkty znajdzie tam użytkownik. Weźmy pod lupę przykład sklepu z ubraniami ze względu na popularność tej branży. Jeżeli chcemy zamieścić w nim kategorię o nazwie “obuwie”, gdzie znajdować się będą buty, przemyślmy dalsze działania. 

Jak dobrać podkategorię? 

Podkategoria w tym przypadku będzie nam segregować obuwie na konkretne rodzaje. To właśnie tutaj użytkownicy będą szukać produktów, których potrzebują. Ułatwmy im to w najprostszy możliwy sposób. Na tym etapie osoby zarządzające sklepami zastanawiają się, czy podkategoria z butami letnimi powinna nazywać się po prostu “letnie”, czy “obuwie letnie”, mimo, że słowa “obuwie” użyliśmy już w kategorii głównej. Odpowiedź może wiele osób zdziwić, lecz ułatwimy naszym użytkownikom trafienie na stronę przez wyszukiwarkę wykorzystując frazę “obuwie letnie”. Wtedy podkategoria ma większe szanse na wypozycjonowanie się, gdyż częściej niż “letnie” użytkownicy wpisują “obuwie letnie”. Samo słowo “letnie” nie sugeruje zupełnie nic! 

Odpowiednio skonstruowane drzewko kategorii: 

  • Obuwie 
    • Obuwie letnie
    • Obuwie sportowe
    • Obuwie dla dzieci
    • Obuwie dla dorosłych 
    • Obuwie codzienne 

Podobnie będzie z wszystkimi innymi produktami, które sprzedajemy w sklepie. Postaramy się pokazać to na jeszcze innym przykładzie: 

Spodnie męskie: 

  • Spodnie treningowe
  • Spodnie do piłki nożnej 
  • Spodnie do biegania 
  • Spodnie dla dzieci

Czy już widzisz, na czym to polega? Użytkownicy szukając wtedy nazwy podkategorii, np. “spodnie do piłki nożnej”, łatwiej trafią akurat do Twojego sklepu. 

Aby tak się jednak stało, potrzeba czegoś jeszcze. Są to obszerne, dokładne i wykonane pod słowa kluczowe wpisywane przez konsumentów opisy kategorii i podkategorii. Nawigacja sklepu internetowego dużo zdziała, lecz jej asekuracją podczas pozycjonowania w wyszukiwarce będą opisy. Przy okazji można powiedzieć, że wyjaśniają one potencjalnemu klientowi, co znajdzie w danym miejscu. Wpływają pozytywnie na wygląd sklepu internetowego. 

Opisy kategorii nie powinny być byle jakie właśnie ze względu na ogólny odbiór. Pamiętajmy o estetycznej czcionce, przyjaznej konstrukcji zdań i zamieszczeniu obrazków, gdy mamy taką możliwość w wybranej przez nas platformie. Dopiero zadbanie o całość prezentacji naszej witryny pozwoli wypracować w stu procentach satysfakcjonujące efekty. 

Jakie są korzyści z zastosowania rad? 

Możesz zastanawiać się, czy wykonanie powyższych instrukcji da Ci efekt, a jeżeli tak, to jaki. Pierwszą rzeczą, jaką z pewnością zauważysz to zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Użytkownik wchodząc na stronę ma więcej opcji do wyboru. Może wejść w więcej podstron i ma na wyciągnięcie ręki wszelkie informacje, jakie mogą go interesować. 

Rzeczą, którą zauważyć po odczekaniu określonego czasu jest to, że struktura sklepu internetowego wpłynie na organiczny ruch na sklepie z wyszukiwarki. Zastosowanie powyższych zasad może dać Ci pewność, że z czasem więcej osób wejdzie na Twoją stronę bezpośrednio z wyszukiwarki wpisując wcześniej umieszczone przez Ciebie jako podkategorie i kategorie frazy. 

Finalnie jednak to, co pewnie interesuje Cię najbardziej, to sprzedaż. Ten aspekt również powinien wzrosnąć, gdyż zainteresowanie użytkownika, odpowiedzenie na jego pytania w szybki sposób, zapewnienie dowodu społecznego i zwiększenie ilości wejść razem działają w służbie sprzedaży. Mamy nadzieję, że wdrożenie rad będzie miało dokładnie taki skutek w Twoim sklepie!