Prowadząc sklep internetowy możemy zastanawiać się, czy lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług brokera kurierskiego, czy podpisanie umowy z konkretnym kurierem. Każda z opcji ma swoje plusy i minusy. Czytając poniższy artykuł dowiesz się, która z możliwości będzie najlepsza dla Ciebie i Twojej firmy. Umowa z firmą kurierską czy broker kurierski?
Umowa z firmą kurierską – Co warto wiedzieć?
Umowa z firmą kurierską w przypadku prowadzenia sklepu internetowego ma swoje zalety. Przykładowo jeżeli planujemy dużą sprzedaż, możemy otrzymać bardzo korzystne warunki przesyłki (cennik). Prawdopodobnie będą one znacznie korzystniejsze niż te otrzymane przez tradycyjną Pocztę. Pamiętajmy też, że z każdą firmą kurierską możemy negocjować stawki, a pierwsza oferta, którą dostaniemy nie musi być wcale tą ostateczną.
Nasza pozycja negocjacyjna oczywiście będzie lepsza w przypadku, gdy wolumen wysyłanych przez nas paczek w miesiącu jest większy. Wtedy oferta będzie korzystniejsza, lecz dalej będziemy musieli się liczyć z tym, że przywiązuje nas to do jednego przewoźnika, który nie musi być ulubiony przez naszych klientów ze sklepu internetowego. Wybór kuriera łączy się także z określonymi ściśle godzinami odbioru i dowozu paczek, który nie zawsze musi być dla nas odpowiedni. Zupełnie inaczej niż ma to miejsce przykładowo w przypadku usługi Paczka w Ruchu, gdzie sami możemy zostawić paczkę w najbliższym punkcie do wysyłki. Skoro jednak już zyskamy pewność co do podpisania umowy z kurierem, o co warto zadbać?
O co zapytać przed podpisaniem umowy z kurierem sklepu internetowego?
Istnieje co najmniej kilka pytań, które stają się kluczowe przy podpisaniu umowy z firmą kurierską. Należy je zadać szczególnie w przypadku, gdy zależy nam na sprawnym i profesjonalnym dostarczeniu paczek w stanie nienaruszonym, aby usatysfakcjonować klienta końcowego. Jakie to pytania?
- Jak wygląda proces odbioru i cała procedura zamówienia przez sklep internetowy? – Koniecznie zapytajmy o proces, jaki trzeba przejść zamawiając kuriera do firmy, nadając paczki i ewentualnie obsługi danej integracji z firmą kurierską w sklepie internetowym.
- W jakim czasie przewoźnik jest w stanie dostarczać wysyłany przez nas towar? – Wiadomym jest, że dla współczesnego konsumenta jednym z najważniejszych czynników świadczących o końcowym zadowoleniu jest czas, w jakim otrzyma zamówiony towar. Zapytajmy więc firmę kurierską o gwarancję dostawy w określonym czasie i ewentualne konsekwencje, gdyby taka dostawa miała się wydłużyć ze względu na zewnętrzne czynniki.
- Co udostępnia firma w zakresie śledzenia paczek i innych narzędzi informatycznych? – Kto nie lubi wiedzieć, gdzie jest jego paczka? Jeżeli firma kurierska oferuje w ramach zaoferowanej ceny wykorzystanie systemów informatycznych i informowanie o obecnej lokalizacji paczki, nasz klient będzie zadowolony, a co za tym idzie, mamy szansę, że do wróci do naszego sklepu i złoży zamówienie ponownie.
- Jak wygląda cała procedura reklamacji? – Wypadki losowe to normalna rzecz. Szczególnie w sytuacji, gdy wysyłamy dużą ilość paczek do naszych klientów. Warto się jednak przed nimi ubezpieczyć, gdyż w przypadku, gdy nie zadbamy o ten aspekt, może być to dla naszej firmy bardzo kosztowne. Dołóżmy wszelkich starań, aby dowiedzieć się, w jakim stopniu firma kurierska pokrywa szkody wynikające ze zniszczonych paczek i jak złożyć reklamację.
- Jak ilość paczek wysyłanych w ciągu miesiąca wpłynie na warunki umowy z firmą kurierską? – Nawet w sytuacji, gdy na początku liczba wysyłanych przez nas przesyłek nie jest duża, to nie znaczy, że w przyszłości nie będziemy wysyłać więcej. Zapytajmy prędzej, od jakiej ilości paczek będziemy mogli liczyć na korzystniejsze warunki umowy.
- Jak wyglądają możliwości firmy kurierskiej w kwestii ilości punktów dostaw do klienta docelowego? – Niekiedy klient sklepu internetowego nie może spotkać się z kurierem w celu odebrania paczki w godzinach jego pracy. Warto wtedy zapewnić pewną alternatywę. To właśnie w tym celu zawsze powinniśmy pytać o to, jakie jeszcze punkty odbioru i możliwości oferuje dana firma kurierska, z którą chcemy podpisać umowę.
- Jak wygląda ubezpieczenie przesyłek, dodatkowe usługi i inne kwestie formalne do dopełnienia? – Upewnijmy się, że w danej chwili wiemy już wszystko, co powinniśmy wiedzieć przy podpisaniu umowy z kurierem. Unikniemy w ten sposób nieprzyjemnych niespodzianek na kolejnych etapach.
Czym jest broker kurierski?
Broker kurierski to jeszcze inne rozwiązanie, które może okazać się najlepsze dla każdego rodzaju biznesu internetowego, którego jednym z zadań jest wysyłanie paczek. Brokera charakteryzuje złożona oferta, prostota rozwiązania i atrakcyjność wspomnianej oferty szczególnie dla mniejszych sprzedawców. Dlaczego? Broker kurierski, jak sama nazwa wskazuje, jest pośrednikiem w usługach pomiędzy firmami kurierskimi, a klientami biznesowymi. Dzięki infrastrukturze informatycznej jest w stanie zgromadzić zamówienia wielu klientów i stworzyć większe zamówienie dla kurierów. Całość wpływa na mniejszą cenę od dostawcy i zadowolenie klienta biznesowego, którym jest w tym przypadku sklep internetowy.
Kolejną korzyścią, która wiąże się z wyborem brokera kurierskiego jest elastyczność w wyborze dostawców i łatwość obsługi oprogramowania ze względu na liczne integracje. Przykładowo korzystając z platformy ecommerce selly, sprzedawcy mogą w prosty sposób zintegrować sklep internetowy z brokerem, którym jest Furgonetka. Wybierać mogą natomiast wśród co najmniej kilku dostawców decydując się na najlepszą w danej chwili ofertę.
Najlepszy broker kurierski – Którego wybrać?
W Polsce jest kilku brokerów kurierskich odnoszących sukcesy. Zależnie od tego, gdzie posiadamy nasz sklep internetowy, powinniśmy wybrać takie rozwiązanie, które w największym stopniu ułatwi nam pracę. Unikajmy brokerów, którzy nie mają intuicyjnego systemu i możliwości połączenia się z naszym sklepem. Wtedy nawet, gdy będą mieli niższe ceny przesyłek możemy ponieść inne, wyższe koszta związane z samą obsługą operacyjną.
Brokerzy kurierscy, których mamy do wyboru to między innymi Furgonetka, Kuriernet, Paczuszka, CentrumKurierskie, GlobKurier, KurierMix. Każdy z nich prawdopodobnie zaoferuje nam inne warunki przesyłek w zależności od wielkości zamówienia, samych rozmiarów paczek, ich wagi i innych czynników.
Umowa – Czy z brokerem kurierskim musimy ją podpisywać?
Istnieje pogląd, że z brokerem kurierskim musimy podpisać umowę na podobnej zasadzie, jak z firmą kurierską. Niekiedy spotyka się takie opinie na forach i artykułach internetowych. Rzeczywistość natomiast uczy nas, że w przypadku brokera kurierskiego najczęściej wystarczy jedynie akceptacja regulaminu przy dokonywanej rejestracji w serwisie.
Podsumowanie
Podsumowując powyższe informacje można bez wahania stwierdzić, że korzyści, które możemy osiągnąć zarówno z jednego jak drugiego rozwiązania uzależnione są od tego, jak dużo sprzedajemy i wysyłamy. Niekiedy w przypadku, gdy wysyłamy duże ilości różnych produktów, łatwiejsze i lepsze cenowo okaże się dla nas podpisanie umowy z kurierem. Innym razem, przy wysyłce niewielkiej ilości paczek lub gdy jesteśmy niepewni tego, ile ich będzie w najbliższych miesiącach, optymalnym rozwiązaniem może wydać się właśnie broker kurierski. Mamy nadzieję, że teraz dokonanie wyboru będzie znacznie łatwiejsze, a wiedza pozyskana podczas czytania artykułu przyniesie korzyści.