Własny sklep internetowy czy Allegro? – Wady i zalety obu rozwiązań

własny sklep internetowy, alternatywa dla allegro, sklep internetowy czy allegro, ile kosztuje założenie sklepu internetowego na Allegro

Własny sklep internetowy czy Allegro? Każde z rozwiązań ma swoje zalety, wady i charakterystykę, które warto poznać szczególnie w sytuacji, gdy planujemy sprzedaż w jednym z tych kanałów. Przedsiębiorcy mają to do siebie, że mogą z początku obawiać się sprzedaży poprzez swój własny sklep internetowy ze strachu o wysokie koszty. Cena sklepu internetowego jednak nie musi być tak wysoka, a Allegro, choć także oferuje dużo możliwości, posiada zupełnie inną charakterystykę. Poznaj oba kanały, aby dokonać odpowiedniego wyboru. 

Własny sklep internetowy czy Allegro? – Dotarcie do potencjalnych klientów kluczem do sukcesu 

Wybór, czy własny sklep internetowy, czy Allegro, szczególnie na początku drogi w ecommerce, może wydawać się trudny. Szczególnie, jeżeli nasze doświadczenia ograniczają się do tego, co przeczytaliśmy na kilku serwisach. Mimo to przychodzi nam oszacować, w którym z tych obu kanałów mamy większe szanse na spotkanie klientów zainteresowanych naszymi produktami. Założenie sklepu internetowego wiąże się z kosztami, których nie ma przy rozpoczęciu sprzedaży za pomocą firmowego konta na Allegro, lecz użytkownicy tu i tu mają inne cechy. 

Jeżeli kiedykolwiek zdarzyło Ci się używać firmowej taśmy lub innych materiałów, które sugerowały o tym, że posiadasz sklep internetowy, wiesz, że to nie zawsze działało. Użytkownicy nie wchodzili kolejnym razem do Twojego sklepu, lecz po raz kolejny kupowali przez serwis sprawiając, że sprzedawca musiał zapłacić wysoką prowizję. Dzieje się tak dlatego, że zazwyczaj konsumenci, którzy znajdują się na Allegro, są przyzwyczajeni właśnie do tego serwisu. Jeżeli zadajemy sobie pytanie, sklep internetowy czy Allegro, musimy być świadomi, że tam znajdziemy klientów serwisu. Nie są to jednak użytkownicy, których łatwo będzie przekonać do przejścia na sklep. Trudno w tej sytuacji także o lojalność, gdyż w przypadku, gdy znajdą w serwisie kogoś o podobnej liczbie opinii, lecz z niższą ceną pożądanego produktu, to właśnie go wybiorą. Zazwyczaj nie szukają oni produktów w wyszukiwarce, lecz przechodzą bezpośrednio do poszukiwań w serwisie. 

Zupełnie inaczej ma się sytuacja, w której poszukujemy klientów własnego sklepu internetowego. To sytuacja, w której trafiamy do osób poszukujących konkretnych produktów w wyszukiwarce w nadziei, że znajdą je w dobrej jakości, stylu i od pewnego dostawcy. Tutaj największe znaczenie ma to, jak wypozycjonujemy swój sklep, jak zorganizujemy kampanie Google Ads, a także całą strukturę, wygląd i użyteczność w samym sklepie internetowym. Zakładając, że wszystko zrobimy jak należy, klient powinien u nas kupić, a co więcej, prawdopodobnie wtedy zapamięta nazwę sklepu. Gdy go pozytywnie zaskoczymy, wróci po czasie. Zdobywanie klientów posiadając sklep internetowy wiąże się w wyższymi kosztami kreowania marki i generowania leadów, lecz z czasem potrafi przynieść wiele korzyści. Klienci, którzy trafią na Twój sklep raz, potrafią wejść w relacje i zostać z Tobą na dłużej regularnie kupując. A to wszystko bez konieczności płacenia wysokich prowizji! 

Sklep internetowy czy Allegro? – Wady, zalety i koszty prowadzenia sklepu internetowego na Allegro 

Prowadzenie sklepu internetowego na Allegro wbrew pozorom nie jest takie trudne. Prowadzenie go w taki sposób, aby osiągać zyski już tak, gdyż marże muszą być czasem bardzo wysokie. Wszystko ze względu na wysokość prowizji, opłaty i wymagania, jakie spełnić musi firma, aby otrzymać status Super Sprzedawcy. Jakie są wady i zalety tego rozwiązania? 

Plusy

  • Duża liczba aktywnych i zarejestrowanych użytkowników. Wyczytać można, że ich liczba dochodzi aż do czternastu milionów! 
  • Klienci Allegro najpierw wchodzą na portal, a dopiero później szukają na nim produktów. Często więc nie znajdą Cię inaczej niż wtedy, gdy będziesz na Allegro.
  • Możliwość rozpoczęcia bez konieczności oczekiwania, aż powstanie platforma sklepowa. Konto firmowe na Allegro, a dokładniej jego założenie jest w zupełności darmowe, a zaraz po jego uruchomieniu możemy rozpocząć sprzedaż w serwisie. 
  • Możliwości promocji w serwisie i narzędzia do obsługi – Allegro posiada wiele udogodnień dla osób z kontem firmowym w ich witrynie. Mogą oni skorzystać z Allegro Ads, specjalnych stref i innych możliwości promocji za dodatkową opłatą, aby wyróżnić się wśród konkurencji. Sporym ułatwieniem jest także fakt, że tam wszystko będzie działać. Nasi klienci bez problemu zapłacą różnymi metodami płatności, a my skorzystamy z menedżera sprzedaży. 
  • Dzięki sprzedaży w tym medium możemy korzystając ze standardu Allegro zyskać wiarygodność w oczach użytkowników, którzy rozważają zakup naszych produktów. 

Minusy

  • Głównym minusem i czynnikiem, który ogranicza rozwój sprzedawców w tym medium jest powyżej wspomniany fakt. Sprzedają oni jedynie użytkownikom platformy Allegro nie mogąc w sposób widoczny budować ani marki, ani swojej wyróżniającej się pozycji na rynku. 
  • Wysokie ceny i koszty związane z promocją – Platforma z jednej strony umożliwia sprzedawcom promocje za pomocą dodatkowych kanałów wewnętrznych, lecz trzeba za nią słono zapłacić. Założenie konta firmowego na Allegro z pozoru jest darmowe, lecz od każdego sprzedanego przedmiotu pobierana jest wysoka prowizja. Przed podjęciem decyzji o przeniesieniu sprzedaży do tego kanału, zalecane jest spróbowanie na małej ilości produktów i weryfikacja, czy będzie to dla firmy opłacalne z finansowego punktu widzenia włączając pojedyncze przypadki zwrotów i podobnych sytuacji. Wbrew pozorom utrzymanie się i działalności ze sprzedaży może okazać się niemożliwe w przypadku narzucenia małej marży. 
  • Uzależnienie swojego biznesu od zewnętrznego portalu – Brak możliwości budowania swojej marki, wstawienia do platformy zdjęć produktów innych niż na białym tle to tylko wierzchołek góry lodowej. Polegając jedynie na sklepie na Allegro podejmujemy duże ryzyko, gdyż zmiany na platformie występują często, a każda kolejna może mieć poważny wpływ na prowadzoną przez nas firmę. 

Sklep internetowy czy Allegro? – Wady i zalety własnego sklepu 

Własny sklep internetowy z początku może wyglądać na duże przedsięwzięcie. Prawda wygląda tak, że rzeczywiście ma możliwość się takim stać, lecz samo założenie sklepu i jego konfiguracja wcale nie musi być taka trudna. Przy wykorzystaniu platformy SaaS, która w szybki sposób umożliwia nam dodanie produktów, dbanie o płatności i inne funkcjonalności mamy spore szanse na sukces. Sprzedaż zacząć możemy praktycznie od zaraz nie uzależniając się od pracy programistów. Jak wyglądają wady i zalety własnego sklepu internetowego? 

Zalety własnego sklepu internetowego: 

  • Internet nie zna granic – Ile w Allegro możemy narzekać na to, że sprzedajemy jedynie ograniczonej liczbie klientów w tamtym serwisie, o tyle w internecie nie ma granic. Możemy założyć, że nasz sklep ma sprzedawać na skalę międzynarodową, lokalną lub jakąkolwiek inną. Mamy opcje dodania produktów, filtrów i kategorii w dowolny sposób, aby lepiej kreować nasze pozycje w wyszukiwarce Google. Wolność i niezależność, którą otrzymamy to okazja ku temu, aby z powodzeniem i motywacją nieustannie rozwijać platformę zamiast płacenia wysokiej prowizji od każdej sprzedaży.
  • Własna, silna marka i świadome kreowanie się w branży – Przeciwnie do opcji, w której posiadamy swoje firmowe konto na Allegro, we własnym sklepie internetowym dowolnie dodajemy produkty, możemy wykonać kilka sesji kreatywnych. Samą kartę produktu zaprojektujemy tak jak nam się żywnie podoba. Znajdziemy i pokażemy przewagi konkurencyjne w prosty za pomocą baneru, specjalnego wyglądu lub innych aspektów, których nie moglibyśmy użyć w przypadku wykorzystania powyższego serwisu. 
  • Możliwości rozwoju i wiele kanałów do promocji – Budując sklep internetowy, a co za tym idzie, często swoją markę, uzyskujemy dostęp do nieograniczonego rozwoju i opcji promocji marki. Przy tworzeniu reklam i promowaniu poszczególnych produktów ograniczać nas może głównie kreatywność (czasem budżet, czas i techniczne umiejętności również), lecz samo posiadanie sklepu otwiera dużo drzwi. Podobnie przy rozwoju oprogramowania, ilości produktów, czy poszczególnych modyfikacji. Przy wykorzystaniu platformy SaaS, przykładowo selly, możemy zawsze zamówić dodatkowe udoskonalenia płacąc za nie i tym samym zdejmując z siebie odpowiedzialność za znalezienie i kontrolowanie danego programisty. 

Wady własnego sklepu internetowego

  • Konieczność promowania marki – Bez tego nikt Cię nie znajdzie! Przeciwnie do Allegro, gdzie masz klientów z serwisu, przy własnym sklepie internetowym musisz zadbać o swoje interesy sam. To wymusi na Tobie konieczność uruchomienia strategii marketingowej i zmotywowania się do działania na rzecz zorganizowanej i przemyślanej promocji. Proces ten jest konieczny, aby z jednej strony zdobyć nowych klientów, a z drugiej utrzymać obecnych. 
  • Konieczność konfiguracji i poświęcenia czasu – Sprzedaż z pomocą swojego sklepu internetowego z wykorzystaniem platformy SaaS wiąże się z koniecznością ustawienia poszczególnych funkcji. Trzeba skonfigurować nasz nowych sklep i poświęcić czas na doprowadzenie go do porządku, jaki chcemy osiągnąć. Niekiedy będziemy chcieli również wprowadzić inną szatę graficzną i o ile będzie zamówiona indywidualnie, będzie trzeba poczekać. Dobrze, że wielu dostawców oferuje darmowy okres próbny, podczas którego możemy rozpocząć wykonywanie wymienionych czynności. Następnie pozostanie jedynie uruchomienie domeny docelowej i sprawdzenie, czy wszystko się udało.
  • Opłaty – Mimo, że sama wysokość kwoty jest niewielka, kluczowym jest fakt, że musimy ponieść koszt już na początku. Poczynając od pierwszego miesiąca użytkowania oprogramowania do swojego sklepu internetowego musimy składać opłaty. Jeszcze zanim zaczniemy sprzedaż. Pamiętajmy jednak, że o ile na początku wydawać to się może wadą, przy większej sprzedaży o rozwinięciu sklepu będą to niezauważalne koszty. Wszystko z powodu braku prowizji od sprzedaży dla dostawcy oprogramowania w tym wypadku. 

Podsumowanie – Sklep internetowy alternatywą dla Allegro? 

Czy sklep internetowy to alternatywa dla Allegro? Którą opcję wybrać, aby odnieść wyraźny sukces? Co się bardziej opłaca w długoterminowej perspektywie? Odpowiedzi na te pytania nie są proste, lecz warto przybliżyć jeszcze jedną możliwość. 

Pamiętajmy, że przy korzystaniu z platformy SaaS możemy skorzystać z integracji z Allegro. Dzięki temu z pozycji panelu wystawimy dowolną ilość produktów, a co więcej, będziemy mogli zarządzać bieżącą sprzedażą. Wszystko w sposób prosty. To kolejno prowadzi do wniosku, że sklep internetowy można wtedy potraktować jako główną inwestycję, a Allegro jako sposób dotarcia do dodatkowej grupy użytkowników. Mamy nadzieję, że teraz będzie to znacznie łatwiejsze.