Platforma sklepu internetowego – Rozwiązania dla sprzedawców

platforma sklep internetowy, platforma sklepu online, sklep internetowy najlepsza platforma

Bez względu na to, czy rozpoczynamy sprzedaż w internecie jako sprzedawca stacjonarny, czy osoba dopiero nabywająca wiedzy w ecommerce, powinniśmy zapoznać się z możliwościami. Platforma sklepu internetowego to jedna z nich. Niestety znaczna część osób nie posiada wiedzy na temat jej przewag konkurencyjnych, specyfiki i czynników wpływających na to, że z jedną się pracuje lepiej, a z innymi występują pewne przeszkody. 

Platforma sklepu internetowego – Czym tak dokładnie jest? 

Wyjaśnienie, czym tak dokładniej jest platforma sklepu internetowego okazuje się kluczowe dla osób dopiero rozważających budowę swojego własnego miejsca do sprzedaży. Najprościej mówiąc jest to kompleksowe oprogramowanie, dostępne po założeniu konta. Jego funkcje, moduły i inne pomoce sprawiają, że jesteśmy w stanie wykonać wszystkie czynności związane z prowadzeniem sklepu, zarządzaniem dodawanymi produktami, a także zamówieniami klientów. 

Platforma ecommerce oferuje nam panel klienta, w którym od środka widzimy wszystko, co dzieje się w stworzonym sklepie internetowym. Nie martwimy się o zabezpieczenia, pojemność serwerów i integracje z innymi systemami, gdyż ich funkcjonowanie zapewnione jest przez dostawcę usługi. 

To szczególnie atrakcyjne rozwiązanie dla osób, które nie mają zdolności programistycznych lub ogromnego budżetu na budowę własnego oprogramowania. Decydując się na platformę sklepu internetowego w cenie abonamentu miesięcznego otrzymują wszystko, czego potrzebują, aby prowadzić sprzedaż sprawnie i w sposób profesjonalny. Wynik standardowego poszukiwania w wyszukiwarce tworzy jednak kolejne pytania. Skoro wiem, czym jest platforma ecommerce, to jak ocenię, która jest najlepsza? Jakie mam pole wyboru w kraju, aby dokonać dobrej decyzji? 

Rozwiązania na rynku w Polsce 

Rynek ecommerce w Polsce rozwija się z roku na rok coraz bardziej, co wpływa nie tylko na zwiększającą się ilość sklepów. Jednocześnie są też platformy, które nieustannie walczą o pozycję na rynku i jak najlepszą odpowiedź na oczekiwania klientów biznesowych. Najlepsza platforma to taka, która nie tylko ma najbardziej rozbudowane rozwiązania i integracje, lecz zapewnia jednocześnie szybkość działania sklepu i bezpieczeństwo. Całość powinna natomiast dopełniać obsługa, która odpowiada na zapytania klienta w stosunkowo krótkim czasie. 

Wśród dostawców oprogramowania w Polsce mamy wielu dostawców, a w tym shoplo, shoper, IAI shop i selly. Podejmując decyzję o odpowiedniej dla nas platformie sklepu internetowego dokładnie przyjrzyjmy zakresowi usług, który zapewnia nam dostawca. Warto też zwrócić uwagę, że w tym wypadku rzadko warto oszczędzać na abonamencie miesięcznym. Zdecydowanie lepiej wybrać dostawcę, o którym wiemy, że spełni nasze oczekiwania w wyższej cenie niż spotykać się z nieustannymi wyzwaniami na poziomie komunikacyjnym i technicznym wybierając tańszą opcję. 

Wybór platformy ecommerce – Na co zwrócić uwagę dokonując wyboru?

Wybór platformy sklepów internetowych SaaS nie jest łatwym zadaniem, gdy nie mamy w tym doświadczenia. Przychodzi nam wtedy milion różnych pytań i myśli, których nie potrafimy zweryfikować. W gąszczu opisywanych przez dostawców funkcji nie potrafimy określić, jak wpłyną one realnie na rozwój naszego sklepu online. Co wziąć pod uwagę? Jakie dane mają największe znaczenie zarówno dla małych sprzedawców, jak i dużych sklepów? 

Koszty wdrożenia platformy i sklepu – Ile kosztuje samo rozpoczęcie na danej platformie? Ile zapłacimy za możliwość wdrożenia i dodanie produktów? Ile kosztuje integracja z hurtownią, która obsługuje nas w modelu dropshipping? Tego rodzaju informacje uzyskamy prawdopodobnie analizując stronę internetową dostawcy lub kontaktując się z obsługą klienta. Niektóre platformy oferują taką możliwość za darmo, inne za niewielką, jednorazową opłatą, a jeszcze inne oferują stosunkowo duże kwoty. 

Łatwość obsługi panelu i estetyka – Prawdopodobnie rozwijając sklep dojdziesz do pewnego punktu lub już w nim jesteś. To punkt, w którym nie tylko Ty zajmujesz się sklepem online. Musisz zatrudnić następne osoby, do obsługi zamówień, dodawania produktów, wysyłek, aktualizowania danych i rozwoju pod względem opisów. Nie każda z tych osób będzie z pewnością zaznajomiona z panelem od samego początku, gdyż to nie ściśle z nim będzie wiązała się jej praca. Musi on jednak być na tyle przejrzysty, czytelny i estetyczny, aby odczytała z niego wszystkie użyteczne ze swojego punktu widzenia informacje. Platforma sklepów internetowych Saas Selly przykładowo udostępnia nie tylko intuicyjny panel, lecz dwie wersje kolorystyczne (ciemną i jasną). Dzięki temu całość nie tylko można obsługiwać intuicyjnie ale jednocześnie zgodnie ze swoimi prywatnymi preferencjami. To się nazywa personalizacja!

Elastyczność i możliwości przyszłego rozwoju sklepu – Początkowo najczęściej zależy nam pewnie na tym, by ruszyć ze sprzedażą. Nie myślimy tak dużo o tym, jakich funkcjonalności będzie potrzebował nasz sklep w przyszłości, gdyż w początkowym etapie wystarczy nam podstawa. Przychodzi jednak w perspektywie długoterminowej moment, w którym możemy zacząć zauważać u klientów dodatkowe potrzeby, których nie widzieliśmy na początku. Może chcą innego rodzaju wybierania produktu? Zmodyfikowanej karty produktu z filtrami dopasowanymi do ich preferencji? Zaawansowanej personalizacji np. mebli pod względem wymiarów do swoich pomieszczeń? To wszystko elementy, których stworzenie wymaga pracy programistów. 

Tutaj zazwyczaj zaczynają się schody. Możliwe, że na początku pomyślimy, że zamiast obsługi klienta, elastyczności i wsparcia technicznego chcielibyśmy oprogramowania tańszego uznając te aspekty za zbędne. Później jednak okazuje się, że sklep chcielibyśmy rozwinąć, a platforma SaaS, na którą się zdecydowaliśmy w początkowym etapie nam na to nie pozwala. Co wtedy robimy? 

Przenosimy sklep, wszystkie produkty, bazę danych kosztem chwilowego zachwiania pod względem pozycjonowania do zupełnie nowego dostawcy. Dopiero w tym momencie doceniamy droższą, lecz lepszej jakości usługę. Decydując się jednak na tym etapie może okazać się, że zapłacimy za przeniesienie tyle samo lub więcej pieniędzy niż zaoszczędziliśmy przez kilka lat kierując się na początku ceną u pierwszego dostawcy! 

Bezpieczeństwo, szybkość i przyjazność względem pozycjonowania w wyszukiwarce – Kolejnym czynnikiem, na który zwracają słusznie uwagę świadomi klienci jest bezpieczeństwo oprogramowania, jego szybkość i przyjazność pod względem pozycjonowania. Nie należy pod żadnym względem ignorować wyszukiwarki jako cennego źródła pozyskiwania nowych klientów, a wypozycjonowanie się w niej na pożądane przez nas frazy będzie prawie niemożliwe przy wolnym sklepie internetowym i braku dopasowanej struktury. 

Wspomnieć o szybkości ładowania strony, czy działania serwera, należy wspomnieć też w kontekście doświadczeń użytkownika. Powszechnie wiadomo, że każde kilka sekund ładowania do kilkanaście do kilkudziesięciu procent mniej użytkowników, którzy zostaną, by coś kupić. 

Złotym środkiem jest w tym wypadku zapewnienie bezpieczeństwa poprzez odpowiednią technologię, a w dodatku udostępnienie opcji przydatnych specjalistom od pozycjonowania. Ustawienie meta opisów, meta tytułów, modyfikacja struktury linków i inne, podobne możliwości zarówno przy produktach jak kategoriach to podstawa, gdy chcemy realizować długą i skuteczną strategię marketingową opartą o pozycjonowanie w wyszukiwarce przy użyciu platformy SaaS. Platforma ecommerce Selly przykładowo zadbała o jedno i drugie oferując klientom niezwykle dużo przydatnych, podobnych funkcji już przy opcji podstawowego abonamentu. Można powiedzieć nawet, że łączą oni rozwiązania SaaS’u i otwartego oprogramowania, gdyż ich zespół dba o każdego klienta indywidualnego. 

Limity produktów – Ważne szczególnie, gdy planujemy rozszerzać asortyment i rozpoczynać współpracę z coraz większą ilością hurtowni. Praktycznie każda platforma zapewnia wsparcie przy 500 produktach i mniejszej ilości (czasem za dodatkową opłatą), lecz przy większych ilościach lepiej będzie upewnić się pytając osoby z obsługi. Odpowiedzi mogą być różne, gdyż czasami możemy usłyszeć, że za darmo możemy dodawać nieograniczoną liczbę produktów, innym razem, że będzie trzeba za to zapłacić, a jeszcze innym, że będzie to niemożliwe. 

Wsparcie techniczne – Jak oceniamy naszą biegłość w obsłudze prostych i zaawansowanych funkcji? Czy planujemy korzystać z pomocy specjalistów? Dowiedzmy się, czy wsparcie techniczne w postaci odpowiedzi na nasze pytania to dodatkowa usługa płatna, czy dostawca dostarcza ją w cenie abonamentu. Wtedy mając problem ze znalezieniem danej funkcji wyślemy zapytania i otrzymamy sprawną odpowiedź. To bardzo ważne, gdyż decydując się na niektóre platformy sklepów internetowych będziemy musieli liczyć się z dodatkowymi kosztami w przypadku otrzymania odpowiedzi na zadawane pytania. Dobrze będzie przez podjęciem ostatecznej decyzji przetestować też szybkość odpowiedzi na zadawane pytania wysyłając pierwszą wiadomość na mail obsługi klienta z pytaniem o interesujący nas aspekt działania. 

Ilość integracji z zewnętrznymi systemami – Sklep internetowy i sprzedaż w sieci to nie tylko dodanie produktów i przyjmowanie przelewów, o czym wiedzą doświadczeni w tym sektorze przedsiębiorcy. To też konieczność sprawnej i bezbłędnej obsługi księgowej, wysyłki paczek kurierem do klientów w korzystnej cenie, a także prowadzenie skutecznych działań marketingowych opartych na analityce i zbieranych danych. Każda z tych czynności to konieczność wykorzystywania nie tylko platformy sklepów internetowych SaaS, lecz połączenia jej z zewnętrznymi systemami. Jeżeli chcemy to zrobić dostawca usługi powinien zapewniać integrację z programami i systemami, na których najbardziej nam zależy. Bez względu na to, czy to program księgowy, magazynowy, sprzedażowy czy jakikolwiek inny. W przeciwnym wypadku nawet, jeżeli umożliwi nam wykonanie tego na zamówienie, będzie to prawdopodobnie wysoki koszt dla biznesu. 

Podsumowanie – Najlepsza platforma w Polsce 

Szukając najlepszej platformy w Polsce powinniśmy wziąć pod uwagę wszystkie powyższe czynniki. Warto też zaznaczyć, że bez względu na to, jaki sklep budujemy, dobre oprogramowanie, podobnie jak dobre fundamenty przy budowie domu, ma swoją cenę. Warto ją zapłacić, gdyż w przeciwnym razie ryzykujemy zawaleniem się konstrukcji lub nieprzewidzianymi problemami technicznymi. Dobra wiadomość jest taka, że jeżeli na początku zaangażujemy odpowiednią ilość czasu w poszukiwania i uzyskiwanie informacji, dajemy sobie gwarancję bezstresowej współpracy na lata.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *