Skocz do treści

Jak założyć sklep internetowy?

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku, jak założyć własny sklep internetowy, jak założyć e sklep, jak założyć butik internetowy

Założenie sklepu internetowego może wydawać się zajęciem trudnym i czasochłonnym. Okazuje się, że wcale nie musi takie być, a nowoczesne kanały prowadzenia sprzedaży w sieci potrafią zoptymalizować zarówno czas potrzebny na zbudowanie sklepu, jak wysokość poniesionych kosztów. Przeczytaj poniższy artykuł, a dowiesz się, jak założyć sklep internetowy krok po kroku.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku? – Instrukcja dla początkujących 

Instrukcja założenia sklepu internetowego, którą zobaczysz poniżej nie tylko wyjaśnia każdy z koniecznych do podjęcia kroków. Przeczytasz też, co zrobić w jakiej kolejności, aby cały proces przebiegł łatwo i sprawnie. 

  1. Wybierz nazwę i zarejestruj domenę

Jedną z pierwszych czynności, jakie należą do obowiązków w tworzeniu sklepu lub butiku internetowego jest wybór nazwy i domeny. Domena to adres strony, który określał będzie Twój sklep internetowy. Jeżeli będzie ona spójna z tworzoną przez Ciebie marką, użytkownicy z czasem coraz łatwiej będą trafiali w miejsce docelowe. Dokładnie tak samo, jak teraz użytkownicy trafiają na stronę przykładowego zalando. Marka jest dokładnie taka sama, jak adres strony, dzięki czemu przy długofalowej strategii marketingowej użytkownicy łatwo trafiają do docelowego sklepu internetowego. Zupełnie inaczej wyglądałaby sytuacja, gdy przy marce Zalando, sklep internetowy nazywałby się przykładowo sklepzubraniamidlaciebie.pl. Wtedy otrzymanie podobnego efektu przy budowaniu świadomości marki byłoby znacznie trudniejszym zadaniem. 

Nazwa planowanego sklepu internetowego ma większe szanse na sukces, gdy jest prosta, podkreślająca najważniejszą cechę, wyróżniająca się z tłumu i zgrana z marką. Naszym ograniczeniem w tym wypadku będą jedynie zarezerwowane już domeny i kreatywność. Możesz też zakupić hosting, chociaż miejsce na serwerze najczęściej jest jedną z komplementarnych części oferty platform w modelu SaaS. To znaczy, że na tym etapie nie musisz go kupować.

2. Wybierz platformę do sprzedaży internetowej 

Obecnie jednym z najbardziej opłacalnych i najszybszych rozwiązań do założenia sklepu internetowego jest platforma SaaS. Większość osób wybiera właśnie to rozwiązanie ze względu na to, że nie musi martwić się o utrzymanie kodu, programowanie, bezpieczeństwo oprogramowania, integracje i podstawowe funkcje. Sprzedawca decydując się na założenie e sklepu przy wykorzystaniu platformy SaaS otrzymuje pełną funkcjonalność w cenie miesięcznego abonamentu. Sam natomiast może skupić się na produktach i skutecznym marketingu. 

Wybierając platformę do sprzedaży w sieci pamiętajmy o możliwościach w zakresie rozwoju sklepu i integracjach, które będą nam potrzebne. Ecommerce jest dynamicznie zmieniającą się gałęzią rynku, co sprawia, że powinniśmy już na etapie planowania sprzedaży myśleć o tym, czy będziemy chcieli się rozwijać. Następnie wybierzmy oprogramowanie, za które odpowiada firma, która w razie konieczności wspomnianą chęć rozwoju nam umożliwi. 

Większość dostawców oprogramowania posiada stronę startową i panel, który jest zrozumiały nawet dla nowicjusza. Niektóre firmy udostępniają także instrukcję założenia sklepu krok po kroku, która pokazuje, gdzie dokładnie kliknąć, aby osiągnąć pożądane efekty. 

3. Zadbaj o regulamin sklepu internetowego zgodny z RODO i politykę prywatności 

Planując założenie sklepu internetowego pomyśl o formalnościach, których trzeba dopilnować względem bezpieczeństwa użytkowników. Każdy sprzedawca posiada obowiązek zarówno odpowiedniego zabezpieczenia danych, jak informowania użytkowników o zakresie, w jakim je zbiera przy składaniu zamówienia i przeglądaniu produktów. Przy tworzeniu regulaminu powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na spełnienie restrykcyjnych wymogów RODO lub zatrudnić firmę prawniczą specjalizującą się w regulaminach sklepów internetowych, aby pomogła nam zadbać o podobne szczegóły. Dobra wiadomość jest taka, że regulamin sklepu internetowego i politykę prywatności, o ile nie planujemy poważnych zmian w zakresie zbierania danych, wystarczy stworzyć raz na kilka lat. Taka usługa jest też często w ofercie dostawców platform SaaS. 

4. Załóż firmę, która pozwoli Ci prowadzić sklep 

Planując sprzedawać swój towar w internecie posiadanie swojej firmy jest warunkiem koniecznym. Przecież w jakiś sposób musimy rozliczać się za zyski, które generuje nasz sklep. Jeżeli nie wiesz, jaki rodzaj działalności i sposób opodatkowania wybrać, gdy chciałbyś sprzedawać w sieci, śpieszymy z odpowiedzią. 

Jeżeli zdecydujesz się na jednoosobową działalność gospodarczą lub inny rodzaj firmy, która nie będzie spółką, będziesz miał do wyboru ryczałt, podatek progresywny i liniowy. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem przy dochodzie, który nie przekracza 85 528 zł jest wybór podatku dochodowego progresywnego w wysokości 18%. Jeżeli natomiast spodziewamy się większych dochodów, bezpieczniejszy będzie wybór podatku liniowego, który wynosi 19%. Zakładając spółkę natomiast zostaniesz objęty podatkiem CIT. 

Warto wspomnieć też o kwestii, jaką jest rejestracja swojej osoby jako czynnego płatnika VAT. Sprzedawca zakładając własny sklep internetowy powinien zapoznać się z prawem i upewnić, jak opodatkowane powinny być sprzedawane przez niego produkty. Wybrane kategorie produktów, jak wyroby z metali szlachetnych, wymuszają na przedsiębiorcy rejestrację firmy jako czynnego płatnika VAT. W przypadku, gdy nie ma takiego obowiązku, zaleca się przeanalizowanie wszystkich za i przeciw w celu wyboru najbardziej optymalnego rozwiązania. 

Oprócz tego już na początku sprzedawca powinien uwzględnić koszty, jakie przeznaczyć będzie musiał na opłacenie ZUS’u swojego i pracowników, o ile planuje zatrudnić ich już od początku. 

5. Oddzielne konto bankowe 

Bez względu na to, czy planujesz prowadzić duży sklep internetowy, czy mały butik, oddzielne konto bankowe powinno być podstawą funkcjonowania takiej firmy. To ważny aspekt nie tylko na wypadek kontroli. Posiadanie oddzielnych kont do celów prywatnych i firmowych pozwala na skuteczne zarządzanie finansami i kontrolowanie wydatków, aby nie zachwiać płynności finansowej firmy. 

6. Dodaj produkty do swojego nowego sklepu 

Myśląc o sklepie internetowym pewnie wiemy już, co chcemy sprzedawać. Możliwe, że są to produkty hurtowni, z którą planujemy współpracować w modelu dropshipping lub rzeczy tworzone przez nas i ludzi do tego zatrudnionych. Bez względu na to, co to za produkty, musimy zadbać, aby znalazły się w sklepie internetowym zaprezentowane w staranny i estetyczny sposób. Większość platform umożliwia nam dodanie produktów zaciągając je z bazy danych lub ręcznie, a niektóre z nich umożliwiają integrację z dowolną hurtownią. Robią to w formie usługi za dodatkową dopłatą. Wtedy cały proces przeprowadzany jest bardzo szybko.

Jak założyć własny sklep internetowy? Ile to trwa? 

Czytając powyższe punkty możesz zadawać sobie pytanie, ile może trwać założenie własnego sklepu internetowego. Jeżeli wykorzystasz możliwości intuicyjnego i prostego w obsłudze oprogramowania opartego o model SaaS wykonanie e sklepu nie powinno zająć niż kilka lub kilkanaście godzin. Chcąc zadbać też o wszystkie inne formalności, całość powinna zająć Ci maksymalnie kilka dni. Zaraz po tym okresie będziesz mógł wykonać zamówienie testowe i rozpocząć promowanie swojego sklepu, aby skłonić pierwszych klientów do dokonania zakupów!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *