Jak zacząć sprzedawać w internecie?

Jak zacząć sprzedawać przez internet, sprzedaż w internecie statystyki

Jeżeli zadajesz sobie pytanie o to, jak zacząć sprzedawać w internecie, pewnie myślisz o własnym sklepie internetowym, sprzedaży na Allegro, Amazonie lub poprzez inne medium. Bez względu jednak na to, na jakie kanały i produkty finalnie się zdecydujesz, warto odpowiedzieć sobie na co najmniej kilka ważnych pytań. Bez przeanalizowania ich nasze szanse na osiągnięcie sukcesu w prowadzeniu działań sprzedażowych w sieci mogą znacznie się zmniejszyć. Poniżej zobaczysz co najmniej kilka czynników, które mogą mieć wpływ na wyniki w dłuższej perspektywie.

Jak zacząć sprzedawać w internecie? – Wiedza i budżet 

Rozpoczęcie sprzedaży w sieci z jednej strony cechuje się stosunkowo niską barierą wejścia i poziomem trudności, lecz jednocześnie musimy liczyć się z dużą konkurencją. Niski koszt założenia i utrzymania podstawowego sklepu internetowego sprawia, że więcej osób staje się chętna, by to zrobić. To kolejno sprawia, że musimy zadbać o inne, solidne przewagi konkurencyjne, gdyż tylko one mogą pomóc nam rozwinąć sprzedaż do poziomu, który na długo nas usatysfakcjonuje. 

Posiadając wiedzę i budżet znacznie łatwiej jest znaleźć i sprecyzować przewagi konkurencyjne, które pomogą firmie wyróżnić się na rynku. Posiadając wiedzę marketingową, dotyczącą między innymi pozycjonowania, współpracy z hurtowniami internetowymi, kurierami, promocji w mediach społecznościowych i obsługi klienta w początkowym okresie możemy nie angażując budżetu rozwijać sklep wykorzystując wiedzę. Jeżeli nie posiadamy wspomnianej wiedzy, konieczne będzie zatrudnienie specjalisty lub agencji, która wspomoże nas w rozwijaniu biznesu. 

Początek wiąże się dla nas z odpowiedziami na co najmniej kilka pytań, które pomogą w skutecznym zorganizowaniu wspomnianej działalności. Poniżej zebraliśmy niektóre z nich, abyś mógł zobaczyć, czego szukać w przypadku, gdy dopiero zaczynasz zbierać informacje na temat ecommerce. 

Sprzedaż w internecie – Pytania, na które powinniśmy odpowiedzieć na samym początku 

Sprzedaż w internecie wiąże się z różnymi formalnościami, obowiązkami i decyzjami do podjęcia. Niektóre z nich stają się szczególnie ważne już na początku, jeżeli chcemy zmaksymalizować swoje szanse na złożenie pierwszych zamówień przez klientów. 

Ile budżetu jestem w stanie zainwestować? 

Odpowiedź na pytanie o budżet jest ważna z kilku względów. To na jej podstawie będziemy później wybierać platformę, na której powstanie sklep. Zdeterminuje ona również nasze możliwości w kwestii doboru odpowiednich produktów. Niektóre bowiem nawet przy sprzedaży w modelu dropshipping wymagają dużych nakładów finansowych ze względu na konieczność samodzielnej obsługi zwrotów i reklamacji. Niektórzy z początkujących sprzedawców nie mogą sobie na to pozwolić, co warto zaznaczyć już na początku skreślając z horyzontu wymagające większych budżetów produkty. Koszty rozpoczęcie sprzedaży w internecie są ważne również z uwagi na działania marketingowe. Zupełnie inaczej zaplanujemy naszą strategię marketingową sklepu, gdy jesteśmy w stanie od początku przeznaczać duże środki na kampanię, a inaczej, gdy wynoszą one kilkaset złotych. 

Jakie produkty chciałbym sprzedawać?

Jeżeli odpowiedzieliśmy sobie na pytanie, jaki budżet możemy przeznaczyć na stworzenie sklepu internetowego, czas na określenie zakresu produktów. To przecież klucz, szczególnie na rynku, na którym konkurencja jest coraz większa. Wybierając produkty do naszego przyszłego sklepu internetowego miejmy na uwadze już grupę docelową, stopień możliwej personalizacji wyselekcjonowanych użytkowników, a także zamysł rozwoju naszej marki. Szukając produktów, hurtowni, producentów i dostawców skupmy się na produktach, które mieszczą się w naszym budżecie, ich wypromowanie nie będzie najtrudniejsze, a jednocześnie jesteśmy w stanie wynegocjować na nich atrakcyjną marżę. 

Upraszczając nawet, gdyby miało nam to zająć więcej czasu na spotkania i research, powinniśmy z zaangażowaniem szukać swojej niszy. Wtedy mamy największe szanse na stosunkowo szybkie rozpoczęcie sprzedaży w internecie po stworzeniu sklepu. Szczególnie, gdy nie mamy jeszcze wyrobionej marki, nasza domena nie ma dużej mocy, a my posiadamy ograniczony budżet marketingowy.

Kiedy oczekuje pierwszych efektów (jak zweryfikuje swój pomysł)? 

Nigdy nie wiemy, czy nasz pomysł okaże się trafiony. Rozpoczęcie sprzedaży w internecie to czynność, która może trwać w niektórych przypadkach latami. Wszystko ze względu na to, że brak określenia sposobu weryfikacji pomysłu na sprzedaż może spowodować długotrwałe inwestowanie w sklep, który nie sprzeda finalnie ani jednego produktu! Powinniśmy więc już na początku określić, jak zweryfikujemy to, czy nasze produkty przyjmą się na rynku docelowej, wśród wybranej przez nas grupy. Tego rodzaju działanie pomoże nam nawet niekoniecznie zamknąć sklep w odpowiednim czasie, lecz z dzięki temu wcześniej skorygujemy kurs i sprowadzimy go na lepsze tory. 

Jak wygląda konkurencja w tym segmencie rynku? 

Jednym z największych błędów, jaki popełniają początkujący sprzedawcy internetowi jest pomijanie obecnej konkurencji. Często odnoszą oni porażkę w dłuższej perspektywie nie tylko dlatego, że nie obserwują konkurencji na bieżąco. Zdarzają się sytuacje, gdy ustalają oni cele roczne dla sklepu internetowego nie sprawdzając, co robi w międzyczasie ich bezpośrednia konkurencja! Bez oszacowania wkładu innych, ich zakresu oferowanych produktów i funkcjonalności w sklepach mamy znacznie mniejsze szanse na szybki wzrost. 

Dzieje się tak dlatego, że za pomocą obserwacji i wdrażania rozwiązań sprawdzonych, skutecznych funkcjonalności i elementów estetycznych oszczędzamy czas. Inaczej musielibyśmy spędzić miesiące, a nawet lata, aby dojść do wniosków, które mamy dosłownie na wyciągnięcie ręki. Utrudnianie sobie życia w takim wypadku może generować ogromne, dodatkowe koszty, których można ominąć.

Jaka platforma może spełnić moje oczekiwania? 

Odpowiedź na pytanie, jak rozpocząć sprzedaż w internecie mogłaby się sprowadzać założenia sklepu internetowego. Założenie go wymaga jednak od nas wyboru oprogramowania w zależności od naszego budżetu i wymagań względem funkcjonalności. Wybór mamy szeroki, gdyż możemy zdecydować się na rozwiązanie dedykowane, sklep z wykorzystaniem otwartego oprogramowania, jak WooCommerce i platformę SaaS. 

Jeżeli chciałbyś móc szybko rozpocząć sprzedaż przy stosunkowo małym wkładzie i braku wymaganego zaangażowania w pisanie kodu, platforma oparta o SaaS (Software as a Service) to rozwiązanie dla Ciebie. Pozwala na wykorzystanie pełnej funkcjonalności sklepu internetowego, integracji z kurierami, systemami księgowymi, mediami społecznościowymi i innymi kanałami w cenie abonamentu miesięcznego. Dzięki temu nie musisz martwić się o techniczne aspekty. Skupisz się na produkcie i promowaniu go w celu generowania sprzedaży wiedząc, że wszystko działa jak należy.

Jak nazwę sklep, firmę i kto wykona dla mnie identyfikację marki? 

Pamiętaj, że rozpoczęcie sprzedaży w internecie jest prawie niemożliwe póki nie określimy nazwy sklepu internetowego, marki lub firmy. Decyzja ta pomoże nam bowiem wybrać domenę, sprawdzić jej dostępność i zarezerwować odpowiednio wcześniej. Domena, czyli adres internetowy naszego sklepu powinna być krótka, łatwa w wymowie, opisująca zakres lub tematykę działalności i sprzyjająca zapamiętaniu. Zadbajmy o każdy z powyższych aspektów!

Jak zamierzam dostarczać towar i księgować płatności? 

Rozpoczęcie sprzedaży w internecie wymaga też dopilnowania podstawowych formalności. Powinniśmy zadbać o uruchomienie płatności internetowych, zintegrować system księgowy, a także podpisać umowę z firmą kurierską, która realizować ma składane i przekazywane zamówienia. 

Czy muszę założyć działalność? 

Tak, sprzedaż w sieci wymaga założenia działalności gospodarczej lub prowadzenia innego podmiotu jak przykładowo spółka.

Podsumowanie – Co teraz? 

Jeżeli odpowiedzieliśmy sobie na podstawowe pytania, czas na dalsze zdobywanie wiedzy lub rozpoczęcie tworzenia sklepu internetowego. Zależnie od tego, na jakim etapie decyzyjnym jesteśmy, ustalmy plan działań na najbliższy czas. Posiadając jednak odpowiedzi na powyższe pytania jesteśmy ogromny krok bliżej niż przed lekturą powyższego tekstu. 

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *